Otsikko
Mikä on luonnontuotteen määritelmä? Onko voi luonnontuote?

Kysytty

Mikä on luonnontuotteen määritelmä? Onko voi luonnontuote?

Vastaus

Vastattu

Luonnontuotteita ovat suoraan luonnosta kerättävissä olevat asiat. "Luonnontuotteita ovat marjat, sienet, yrtit ja mahla sekä esimerkiksi koristekasvit ja hyvinvointi- ja kosmetiikkatuotteiden raaka-aineet. " Linkki Maa- ja metsätalousministeriön sivulle

Voi on maataloustuote, vielä tarkemmin meijerituote.

1 ääntä

Kommentit

Ylen juttu on mielipdejuttu. Voi kuten muutkin meijerituotteet on mataaloustuotteesta jalostettu tuote. Vaikka voin jalostus ei ihan rakettitiedettä olekaan, niin tiedettä siihenkin on käytetty. Mm. A. I. Virtanen, joka sai Nobelin AIV-rehun kehittelystä, oli mukana selvittämässä miten voin säilyvyyttä voidaan parantaa mm. suolan avulla. Se avasi Valion voille vientimarkkinat aikana, jolloin rahti kulki pitkiä aikoja laivoilla. https://fi.wikipedia.org/wiki/AIV-suola

Maa- ja metsätalousministeriön määritelmä on ihan selvä, varsinkin jos lainataan myös toinen virke: "Luonnontuotteita ovat marjat, sienet, yrtit ja mahla sekä esimerkiksi koristekasvit ja hyvinvointi- ja kosmetiikkatuotteiden raaka-aineet. Luonnontuoteala poikkeaa muista maatalous- ja puutarhatuotannon sektoreista korkean vientivolyymin osalta: kauppaan poimituista metsämarjoista ja -sienistä menee vientiin jopa puolet." Luonnontuotteet ovat siis eräs raaka-aineita tuottava maatalous- ja puutarhatuotannon sektori. Luonnontuotteisiin lasketaan siis vain raaka-aineet, joita luonto tuottaa. Voi jalostetaan maidosta, joten voita ei voi luokitella luonnontuotteeksi. Sveitsin lampaat ja vuohetkaan eivät ole ihan villejä, mutta tuo meidän ministeriöt määritelmä ei sulje pois jalostettuja kasveja ja sieniä, joten maito on siinä rajalla voidaanko se joskus laskea luonnontuotteeksi. Voi on kaukana siitä rajasta.