Mikä on loisankeroinen?

Kysytty

Mikä on loisankeroinen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Loisankeroista (Heterorhabditis megidis) kutsutaan myös sukkulamadoksi. Eräät ankeroislajit loisivat hyönteisissä, lähinnä maassa elävissä tai maahan koteloitumaan menevissä toukissa. Loisankeroisia voidaan käyttää maaperässä esiintyvien tuholaisten biologiseen torjuntaan myös avomaalla. (Lähde: Tuovinen, Hedelmä- ja marjakasvien tuhoeläimet. Vaasa, 1997).
MTT:n (Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus) sivuilta löytyy tietoa uurrekorvakärsäkkään ja muiden kärsäkkäiden biologisesta torjunnasta:
”Uurrekorvakärsäkäs ja muut korvakärsäkkäät ovat intensiivisen mansikanviljelyn tuholaisia joiden torjuntaan loisankeroisia on aikaisemminkin kokeiltu. Tihkukastelun kautta on mahdollista levittää loisankeroisia (Heterorhabditis megidis, H. bacteriophora, Steinernema kraussei) ja ankeroiskanta voi säilyä kasvualustassa talven yli. Uurrekorvakärsäkkään odotettavissa olevan leviämisen vuoksi torjuntamenetelmä on tarpeen”. MTT:n julkaisemassa kirjallisuusselvityksessä ”Luomumansikan viljelytekniikka ja kasvinsuojelu” on sivulla 60 luku biologisista torjuntaeläimistä: http://www.mtt.fi/met/pdf/met26.pdf

Suomalaisen kasvihuoneautomatiikkaa ja tekniikkaa maahantuovan yhtiön
Oy DGT-Volmatic Ab:n sivuilta löytyy käyttöohjeita korvakärsäkkäiden toukkien torjuntaan sukkulamatojen avulla: http://www.dgt-volmatic.fi/index.html?n=11269&Heterorhabditis-System