Otsikko
Mikä on joukko-osasto, kun mies on määrätty vakinaiseen palvelukseen v. 1919 ja joukkona on K.J.P.? Mies siirretty v. 1920 K.L.R:tiin eli mihin? Lkp:a varten…

Kysytty

Mikä on joukko-osasto, kun mies on määrätty vakinaiseen palvelukseen v. 1919 ja joukkona on K.J.P.?
Mies siirretty v. 1920 K.L.R:tiin eli mihin?
Lkp:a varten ensin on merkitty PJP (tai P.J.P.) ja kuitenkin lopullisesti lmeisesti JR 25. Mikä tuo PJP on?
Mistä voi johtua, että Sotasammossa viimeiseksi jokko-osastoksi on merkitty Erillinen pataljoona 8, jota ei kantakortissa näy.
Mikähän tuo kuolinsyy on? Liittyykö pommituksessa lantion seudulle saatuihin vammoihin?

Vastaus

Vastattu

KJP lienee tässä yhteydessä Kaartin jääkäripataljoona ja KLR Käkisalmen läänin rykmentti, PJP puolestaan Pohjanmaan jääkäripataljoona. Lyhenteet löytyvät Kansallisarkiston sotilaslyhenneluettelosta. Näistä joukoista löytyy monenlaista tietoa Kansalliskirjaston digitoimista aikalaislehdistä:

Etusivu - Digitaaliset aineistot - Kansalliskirjasto

Kantakortin sivulla 5/6 on nähdäkseni joukko-osaston kohdalla mainittu Esik./Er.P.8., eli tieto on todennäköisesti siitä otettu kaatuneiden tietokantaan. Samalla sivulla näkyvään diagnoosiin en osaa ottaa heikolla latinan tuntemuksellani kantaa, mutta diagnoosissa mainittu "regio lumbalis" viitannee juuri alaselkään ja lantion seutuun.