Mikä on Jokitulppo ja Tulppo sukunimien alkuperä? Entä Pentikäinen?

Kysytty

Mikä on Jokitulppo ja Tulppo sukunimien alkuperä? Entä Pentikäinen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Mikkosen Sukunimet-kirjasssa on selvitelty nimien alkuperää. Tulppo-nimen juuret ovat 1600-luvun Pohjois-Pohjanmaalla. Jokitulppo-nimestä on maininta vuodelta 1687. Tulppo-nimen alkuperästä ei ole varmaa tietoa. Pentikäinen-nimi esiintyy jo 1500-luvulla. Se on yhdistettävissä Pentti-nimeen, joka pohjautuu nimeen Benedictus. Sukunimet-kirjaa voi lainata kirjastoista.

5 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Sukututkimusseuran ja MyHeritage-nettitiedostojen (MH on maksullinen) sivuilla löytyy tietoja Tulppo, Jokitulppo ja Tulpoi-nimistä ja niiden kantajista. Suvun tiivistymä vaikuttaa olleen Haapajärven - Kärsämäen seudulla, mutta muuan asiaa seuranneista kiinnostuneista heittää kehiin jopa mahdollisuuden, että suku olisi tullut Pähkinäsaaren rauhan aikoihin Karjalan suunnalta. Tähän mennessä tähän teoriaan ei liene vahvistusta. Nimien taustalla saattaisi siten olla Tjulpin tai jokin vielä itäisempi versio - ilman asiakirjavahvistusta on vaikeaa päätellä, sillä nimien kirjoitustapa on vaihdellut rajustikin vuosisatojen aikana, ja talon nimi (Jokitulppo?) onkin sitten myöhemmin sukunimi. Ja tämä Tulpon väkihän on eri porukkaa kuin paljon tutkittu suku Tolpo.