Mikä on jaloviinan kemiallinen kaava? Alkoholin kemiallinen kaava on CH3CH2OH, mutten löydä jaloviinan vastaavaa. Kiitos!

Kysytty

Hei,

mikä on jaloviinan kemiallinen kaava? Alkoholin kemiallinen kaava on CH3CH2OH, mutten löydä jaloviinan vastaavaa.

Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Molekyylikaavalla kuvataan kemiallisen yhdisteen koostumusta. Jaloviina ei ole yhdiste, vaan seos, eikä sillä näin ollen ole kemiallista kaavaa.

Aineet voidaan luokitella kahteen ryhmään: puhtaisiin aineisiin ja seoksiin. Puhtaita aineita ovat alkuaineet ja kahdesta tai useammasta alkuaineesta koostuvat kemialliset yhdisteet - tällaisia ovat esimerkiksi rauta, sokeri tai etanoli. Puhtaat aineet ovat homogeenisia materiaaleja, joilla on yhtenäinen koostumus ja muuttumattomat erikoisominaisuudet. Kemiallisia kaavoja käytetään ilmaisemaan puhtaiden aineiden koostumusta. Esimerkiksi veden kemiallinen kaava H2O tarkoittaa, että vesimolekyylissä on kaksi vetyatomia ja yksi happiatomi.

Kemiallisessa mielessä alkoholeja ovat esimerkiksi metanoli (metyylialkoholi), etanoli (etyylialkoholi), 1-propanoli (n-propyylialkoholi) ja 2-propanoli (isopropyylialkoholi). Kaikkien alkoholijuomien sisältämä alkoholi on etanolia, jonka kemiallinen kaava voidaan esittää joko muodossa C2H5OH tai CH3CH2OH. Etanolimolekyylissä on siis kaksi hiiliatomia ja viisi vetyatomia sekä kaikkien alkoholien sisältämä vedystä ja hapesta koostuva hydroksyyliryhmä (-OH).

Melkein kaikki aineet ovat kahden tai useamman aineen seoksia. Seos koostuu kahdesta tai useammasta puhtaasta aineesta. Seoksissa aineiden rakenneosat ovat sekoittuneet keskenään eikä niiden koostumuksen tarvitse olla vakio.

Lähteet:
Antti Kivinen & Osmo Mäkitie, Kemia
Charles E. Mortimer, Kemia
Aine ja energia. Kemia 1
Puhtaat aineet ja seokset (http://www.edu.helsinki.fi/astel-ope/aineiden_ominaisuudet/puhtaat_aine…)
C2H5OH – asiaa alkoholista – Alkoholi on päihde (http://www.alko.fi/fi/D0C724B89885D2EEC225757B0028FD25?opendocument&src…)