Mikä on humanistin vastakohta?

Kysytty

Mikä on humanistin vastakohta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sanaa "humanisti" käytetään useassa hieman eri merkityksessä, joten yksiselitteistä vastakohtaa ei sanalle ole olemassa.

Sanan vanhin merkitys on ollut antiikin kirjallisuuden opettaja (latinaksi humanista).

Yliopistomaailmassa termillä "humanisti" tarkoitetaan nykyään yleensä opiskelijaa tai opettajaa, joka toimii ns. humanististen aineiden tai humanistisen tiedekunnan piirissä (https://fi.wikipedia.org/wiki/Humanistiset_tieteet) Tässä merkityksessä sanalle ei voikaan olla vastakohtaa.

Kolmas yleinen sanan käyttötapa viittaa ns. sekulaarihumanismiin, jolla tarkoitetaan maallista (ei-uskonnollista) eettistä maailmankatsomusta.

Neljäs ja arkisin sanan käyttötapa lienee se, johon kysyjäkin etsii vastakohtaa eli ihminen, joka pyrkii käyttäytymisessään ja ratkaisuissaan suhtautumaan muihin ihmisiin ja eläimiin ymmärryksellä, armeliaasti ja empaattisesti. Käsite on kuitenkin hyvin subjektiivinen, eivätkä kaikki sen käyttäjät välttämättä tarkoita sillä aina täsmälleen samaa.

Tällaiselle "arjen humanistille" voi ajatella täydelliseksi vastakohdaksi nihilistin, joka kiistää kaikki vallitsevat arvot, myös humanistisen suhtautumisen muihin eliöihin. Toisaalta anti-humanisteina on eri aikoina pidetty myös kaikkien väkivaltaisten ja ihmisarvoa polkevien aatteiden ja ideologioiden edustajia. Rasistinen maailmankatsomus on vääjäämättä anti-humanistinen, samoin esimerkiksi orjuuden hyväksyminen. Mutta myös kuolemanrangaistuksen hyväksyviä pitävät sitä vastustajat todennäköisesti epähumaaneina.

Näyttäisi siis siltä, että "humanistin" vastakohdaksi voi nimetä monen sellaisen ihmisen, jonka maailmankatsomus tai teot loukkaavat ihmisten perusoikeuksia ja yhdenvertaisuuden periaatetta.

Kaikki edellä oleva on kuitenkin yhden ihmisen näkemystä tästä asiasta, mitään objektiivisesti oikeassa olevaa vastausta kysymykseen ei uskoakseni ole olemassa.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto

32 ääntä

Kommentit

Itselle tulee mieleen, että joskus teekkaria pidetään humanistin vastakohtana. Esim. humanistit ovat käyttäneet haalarimerkkiä, jossa lukee "en ole teekkari", ja vastaavasti teekkarit ovat käyttäneet haalarimerkkiä, jossa lukee "en ole humanisti".