Mikä on hippula? Kun korostetaan tekemisen tahtia tai etenemisen vauhtia sanotaan että mennään jotta hippulat vinkuu. Siis mikä on hippula?

Kysytty

Mikä on hippula? Kun korostetaan tekemisen tahtia tai etenemisen vauhtia sanotaan että mennään jotta hippulat vinkuu. Siis mikä on hippula?

Vastaus

Vastattu

Hippula -sanan merkitys vaihtelee murrealueittain ja voi saada erilaisia muotoja kuten hipula tai hipuli. Varmaa alkuperää sanalle ei ole tiedossa, mutta esimerkiksi satakuntalaismurteissa sillä on tarkoitettu puolisukkaa, tallukkaan varsiosaa, ajelurattaita (hippularattaat) tai rattaisiin kiinnitettyjä pieniä koristeita kuten tupsuja tai kulkusia. Hippuloilla voidaan tarkoittaa myös reen jalasten metallisia koukkuja.

Näyttelyamanuenssi Iina Wahlströmin tarkempi vastaus on luettavissa Kysy museolta - palvelusta.

Suomen kielen professori Kaisa Häkkinen on puolestaan arvioinut kovalla vauhdilla liikkumista kuvaavan sanonnan tulleen suomen kirjakieleen kansankielestä 1900 -luvun alussa. Esimerkkinä hippularattaat tai ajelurattaat joissakin satakuntalais- ja hämäläismurteissa. Hipulla on tarkoitettu myös ohutta kärkeä rattaissa, jotka kovalla vauhdilla ajaessa vinkuvat.

Häkkinen myös arvioi:

"Hippula-sana on äännerakenteeltaan sellainen, että se voidaan tulkita pelkäksi kuvailusanaksi vailla täsmällistä perusmerkitystä. Stadin slangissa hippula on merkinnyt rahaa samaan tapaan kuin nappula, ja monikollista hippulat-sanaa on käytetty hippojen eli iloisen tanssitilaisuuden merkityksessä. Näiden pohjalta ei hippuloiden vinkumista voi kuitenkaan selittää, sillä ne ovat selvästi nuorempia kuin murrepohjaiset kirjakielen esimerkit."

Lähde: https://www.tiede.fi/artikkeli/kysy/mista_tulee_sanonta_hippulat_vinkuen

2 ääntä

Kommentit

Noiden selitysten perusteella vaikuttaisi siltä, että hippularataat ovat rattaat, joissa on hippula, joten merkityksen metsästys kannattaa kohdistaa siihen.