Mikä on Helsingin kaupunginkirjaston suhtautuminen lahjoituksiin? Olen yrittänyt antaa upouusia amerikkalaisia kirjoja, esim käsityökirjoja. Kerran minulle…

Kysytty

Mikä on Helsingin kaupunginkirjaston suhtautuminen lahjoituksiin? Olen yrittänyt antaa upouusia amerikkalaisia kirjoja, esim käsityökirjoja. Kerran minulle sanottiin, että muovittaminen tulee liian kalliiksi. Toisen kerran kirjat otettiin vastaan, mutta ne eivät koskaan ilmestyneet kirjaston valikoimiin. Maaseudulla kyllä otetaan uusia kirjoja ilolla kunnankirjaston kokoelmiin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaupunginkirjaston toimipisteistä jokainen kirjasto tekee itsenäisen päätöksen, miten lahjoitettavia kirjoja otetaan vastaan. Kirjan vastaanottamiseen vaikuttaa paljon kirjan lainauskuntoon saattaminen. Jos kirja löytyy jo kirjan ISBN tunnuksella yhteisestä HelMet järjestelmästä, kirjan lainaukseen saaminen on vaivatonta. Mikäli ISBN numerolla ei kappaleita löydy, Hankintatoimistossa tehdään kirjan sisällönkuvaus, muovitus ym. kirjan kirjaston kokoelmiin saamiseksi. Tämä voi viedä aikaa, koska koko ajan kokoelmiin tulee uutta kirjaa, joka täytyy saada nopeasti lainattavaan kuntoon. Lisäksi asiaan vaikuttavat mm. kirjan ikä, onko jo useampi kappale samaa kirjaa, kirjan kunto ja miten oletetaan kirjalla olevan kyseisessä kirjastossa kysyntää. Kirjastoissa on kierrätyspisteitä, jonne voi tuoda kirjoja tai tehdä itse hyviä löytöjä. Kannattaa soittaa siihen kirjastoon, mihin ajattelee kirjoja viedä, niin saa varman vastauksen kyseisen kirjaston toimintatavoista.