Otsikko
Mikä olisi hyvä teos selittämään amerikkalaiselle ystävälleni pohjoismaista valtio-oppia? Eli esittelisi niitä ajatuksia, joihin suomalainen yhteiskunta ja…

Kysytty

Mikä olisi hyvä teos selittämään amerikkalaiselle ystävälleni pohjoismaista valtio-oppia? Eli esittelisi niitä ajatuksia, joihin suomalainen yhteiskunta ja valtionhallinto perustuvat. (Mielellään englanninkielinen.) Olen kiinostunut tietämään suomalaisen ja amerikkalaisen yhteiskunnan eroista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En tiedä löytyykö vastausta kysymykseesi yhdestä ainoasta kirjasta, joten tarjoan kirjalistaa, josta voit valita parhaaksi katsomasi kirjat. Helsingin kaupunginkirjastoista löytyy kysymästäsi aiheesta englanniksi seuraavia kirjoja:

Finnish democracy, edited by Jan Sundberg, Sten Berglund, 1990
NOUSIAINEN, JAAKKO: The Finnish political system,1971
Törnudd, Klaus: The Electorial system of Finland, 1968
Finland--people, nation, state, ed. by Max Engman & David Kirby, 1989 Paasivirta, Juhani: Finland and Europe--the early years of independence 1917-1939, 1988.

Taustaa Suomen yhteiskunnan ja poliittisen järjestelmän muotoutumiselle saa lyhyesti ja nopeasti todennäköisesti myös yleisistä Suomen historioista esim. Singleton, Fred: A short history of Finland,1998
Klinge, Matti: A brief history of Finland, 1997.

Eduskunnan kirjastosta voit kysyä esim. seuraavia teoksia: Arter David: Politics and policy-making in Finland, 1987; Arter, David: The Nordic parliaments : a comparative analysis, 1984; Mylly, Juhani: Tradition and change in Finnish political culture, 1944-1948, 1991; Alapuro, Risto: State and revolution in Finland, 1988; Paavonen, Tapani: Welfare state and political forces in Finland in the 20th century, 1991.