Otsikko
Mikä oli suomen tunnetuin tuote ulkomailla vuonna 1988?

Kysytty

Mikä oli suomen tunnetuin tuote ulkomailla vuonna 1988?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymykseen ei valitettavasti ole olemassa mitään yksiselitteistä vastausta. Erilaisten ulkomaankaupan tilastojen valossa voidaan kyllä vertailla eri tuotannonalojen keskinäistä asemaa Suomen ulkomaankaupassa, mutta tämähän ei vielä kerro mitään täsmällistä yksittäisten tuotteiden välisistä suhteista tai niiden tunnettuudesta nimenomaan suomalaisina tuotteina.Suomalaisten tuotteiden tunnettuus eri maissa vaihtelee myös melkoisesti.(Esimerkiksi 2001 tehdyssä puhelinhaastattelututkimuksessa kävi ilmi, että vain 3% amerikkalaisista tietää Nokian suomalaiseksi yritykseksi.) Vuoden 1989 Mitä Missä Milloin - teoksen mukaan Suomen suurin yritys ulkomailla vuonna 1988 oli Kone -yhtymä. Koneen kansainvälistymisstrategia aloitettiin 1960 -luvulla ja siitä tuli nopeasti yksi johtavista hissi ja liukuporrasalan yhtiöistä. Mutta kuinka moni ulkomaalainen tietää, että Kone on suomalainen?

Time-lehden brandi-tutkimuksessa 1997 Suomi sijoittui tuotteiden herättämiä mielikuvia tutkittaessa parhaimmistoon lähinnä tuotteiden design-mielikuvissa, joten olisi perusteita ehdottaa "tunnetuimmiksi" tuotteiksi joitakin menestyneimmistä designtuotteistamme. Luultavasti vielä 1980 -luvullakin seuraavat, jo 1930 -1960 -lukujen välisenä aikana suunnitellut esineet kuuluivat edelleen kansainvälisesti tunnetuimpien joukkoon:

Fiskarsin sakset:
- oranssikahvaiset Classic -muovisakset tulivat tuotantoon vuonna 1967 ja laajentunut saksiteollisuus kasvatti muutenkin nopeasti osuuttaan Fiskarsin käyttöasteesta; myös kansainvälisen myyntiverkoston perustaminen Yhdysvaltoihin ja Euroopan maihin aloitettiin jo 1970 -luvun alussa
- tällä hetkellä Fiskarsin sakset on ylivoimaisesti eniten myyty suomalainen tuote (vuoteen 1999 mennessä niitä oli myyty yli 700 milj.)

suomalainen huonekaluteollisuus:
- Artek ja Alvar Aallon huonekalut: maailmanlaajuisesti tunnettu muotoilubrandi jo 70 vuoden ajan
- Eero Aarnion suuunnittelemat muovituolit Pallo (1963) ja Pastilli (1968): kansainvälisesti palkittua huonekalumuotoilua; kuluneina vuosikymmeninä ne ovat olleet jatkuvasti esillä, myös ulkomaisissa elokuvissa ja muotikuvissa

Valitettavasti tämän täsmällisempää vastausta kysymykseen on mahdotonta antaa, minkäänlaista vastausta tukevaa tilasto - tai tutkimustietoa ei ole olemassa tai ainakaan en ole sitä Helsingin kaupunginkirjastossa käytettävissä olevien hakuvälineiden avulla löytänyt.