Mikä oli perusteluna evätä jalkaväenkenraali ehrnroothilta, nimitys marsalkaksi? syitä puoltamiseen löytyy enemmän kuin tarpeeksi, kieltämiseen sen sijaan,…

Kysytty

mikä oli perusteluna evätä jalkaväenkenraali ehrnroothilta, nimitys marsalkaksi? syitä puoltamiseen löytyy enemmän kuin tarpeeksi, kieltämiseen sen sijaan, mielestäni hyvin vähän. itselläni on mielessä joitakin vaihtoehtoja, mutta mielellään haluaisin teiltä vastauksen. varsinkin kun ko. asia sattui silmään vasta nyt. ei ollut ko. asiasta mitään tietoa ennen sitä.
olen myös melko hyvin tietoinen siitä, mitä mahdollinen nimitys olisi voinut aiheuttaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ainoa löytämäni kirjallinen viite asiaan on Gustav Hägglundin et al. teoksessa Värikkäät kenraalit:

”Ehnroothin tähden loistaessa kirkkaimmillaan keskusteltiin joissain veteraanipiireissä hänen ylentämisestään marsalkaksi. Ajatus ei liene ollut aivan tuntematon Adolfillekaan, sillä hän ehdotti minulle, että marsalkan arvo lisättäisiin upseeriluetteloon.”

Tuolloinen tai nykyinenkään Asetus sotilas- ja palvelusarvoista (500/1994) ei tunne marsalkan tai sotamarsalkan arvoa, joten ehdotus olisi edellyttänyt lakimuutosta. Tekstistä ei käy ilmi oliko ehdotus virallinen. Mahdollisen virallisen ehdotuksen jättämä asiakirjajälki on periaatteessa jäljitettävissä, mutta helppoa se ei olisi.

Jos veteraanipiireissä keskusteltiin sotilasarvon sijasta marsalkan arvonimestä, mahdollinen pyyntö olisi laitettu vireille tasavallan presidentille osoitetulla esityksellä. Arvonimiasiat käsittelee valtioneuvoston kanslian arvonimilautakunta, joka tekee arvonimiasiassa ratkaisuehdotuksen tasavallan presidentille. Arvonimilautakunta voi puoltaa tai olla puoltamatta esitystä. Varsinaisia hylkäyspäätöksiä ei tehdä. Kielteisestä päätöksestä valtioneuvoston kanslia lähettää aloitteentekijöiden edustajalle tiedon kirjeellä.

Adolf Ehrnroothin ylentäminen jalkaväenkenraaliksi 1980 sekä Vapaudenristin suurristi 1989 olivat toki jo huomattavia kunnianosoituksia.

Lähteitä:

  • https://vnk.fi/arvonimet
  • Appelsin, U. & Rehn, E. (2004). Adolf Ehrnrooth: Kenraalin vuosisata : muistopainos, Adolf Ehrnrooth 9.2.1905-26.2.2004 (5. p.). Helsingissä: Gummerus : Ajatus.
  • Brantberg, R. (2009). Ehrnrooth: Jalkaväenkenraali ja Mannerheim-ristin ritari Adolf Erik Ehrnroothin elämäkerta (1. nid. p.). [Tampere]: Revontuli.
  • Hakkarainen, M. (2009). Kenraalin perintö: Jalkaväenkenraali Adolf Ehrnroothin muistoa kunnioittaen (2. p.). [Helsinki]: JR 7:n perinnetoimikunta.
  • Hägglund, G., Jaakkonen, P. & Simula M. (2011). Värikkäät kenraalit: Sankaritekoja ja skandaaleja. Helsingissä: Otava.