Mikä oli nimeltään lapsille (ehkä 8-13-vuotiaille) suunnattu viihteellinen tietokirjasarja, jossa oli hyödynnetty sarjakuvan keinoja, vähän ”hurjempia”,…

Kysytty

Mikä oli nimeltään lapsille (ehkä 8-13-vuotiaille) suunnattu viihteellinen tietokirjasarja, jossa oli hyödynnetty sarjakuvan keinoja, vähän ”hurjempia”, ällöttäviä ja jänniä aiheita, kuten eritteitä, avaruusolioita yms. sekä muistaakseni jotain omia kokeitakin esiteltiin. Kirjasarjassa oli ehkä joitain toistuvia hahmoja, jotka tyylillisesti olivat myös sarjakuvamaisia hullu tiedemies -osaston karikatyyrejä. Tästä sarjasta oli useita kirjoja aiheista kuten avaruus, eläimet ja vähän mikä vaan… Mahdollisesti nimi koostuu joistain kolmesta sanasta (vähän kuin mitä, missä, milloin), mutta tästä en ole ollenkaan varma. Itse luin näitä paljon 2000-luvun aikana ja tiedot vaikuttivat silloin ajankohtaisilta, joten varmaan sinne ajoittuvat julkaisu- ja kääntämishetket. Kiitos vastauksesta jo etukäteen.

Vastaus

Vastattu

Kyseessä voisi olla Karmea totuus -sarja. Sarjan alun perin brittiläisiä kirjoja julkaistiin suomeksi vuosina 1999 - 2005.

https://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Skarmea%20totuus*__Orightre…

https://fi.wikipedia.org/wiki/Karmea_totuus