Mikä merkitys eri oikeusasteilla on siitä näkökulmasta, että ohjaako alemman instanssin päätös korkeamman instanssin päätöksentekoa ja kynnys sen muuttamiselle…

Kysytty

Mikä merkitys eri oikeusasteilla on siitä näkökulmasta, että ohjaako alemman instanssin päätös korkeamman instanssin päätöksentekoa ja kynnys sen muuttamiselle on korkea vai onko eri oikeusasteiden tarkoitus se, että seuraava aste aloittaa ns. puhtaalta pöydältä ja tekee täysin oman ratkaisun?

Vastaus

Vastattu

Hei,

Tuomioistuinten riippumattomuus on taattu Suomen perustuslaissa. Muutoksenhakuprosessissa muutoksenhaun kohteena kuitenkin on nimenomaan alemman oikeusasteen antama tuomio/ratkaisu. Tuomioistuinten toimintaa ja päätöksentekoa sekä siinä huomioon otettavia seikkoja ohjaavat esimerkiksi oikeudenkäymiskaari, tuomioistuinlaki sekä laki korkeimmasta oikeudesta. Asiaan liittyvien lukuisten säädösten ja periaatteiden vuoksi meidän on tässä yhteydessä mahdotonta antaa sinulle kattavampaa vastausta.

Tarkempia tietoja tuomioistuinten riippumattomuuden toteutumisesta käytännössä ja ratkaisun perusteista voit kuitenkin kysellä esimerkiksi Tuomioistuinvirastolta: https://tuomioistuinvirasto.fi/fi/index/yhteystiedot.html