Mikä mahtanee olla Joensuun Kalmoniemen ja Linnunlahden välisellä vesialueella olevien, kymmenen pitkulaisen saaren syntyhistoria, sillä ne vaikuttaa hyvinkin…

Kysytty

Hei!
Mikä mahtanee olla Joensuun Kalmoniemen ja Linnunlahden välisellä vesialueella olevien, kymmenen pitkulaisen saaren syntyhistoria, sillä ne vaikuttaa hyvinkin paljon ihmisen luomilta muotonsa ja peräkkäisyytensä tähden.

Vastaus

Vastattu

Saaret ovat tosiaan aallonmurtajiksi rakennettuja tekosaaria. Saaria ei näy vielä vuoden 1974 kartassa, mutta vuoden 1980 kartassa ne jo ovat. Sanomalehti Karjalaisessa 15.9.2008 ilmestyneessä jutussa kerrotaan, että tekosaaret rakennettiin vuonna 1974 luvatta. Vesioikeus myönsi luvan saarien rakentamiseen jälkikäteen. Saaria suunniteltiin 11, mutta yksi jäi rakentamatta.