Otsikko
Mikä mahtaa olla Suomen keskushallinnon historiaan kuuluvan viraston "Befälhafvaren styrelsen" suomenkielinen nimitys?

Kysytty

Mikä mahtaa olla Suomen keskushallinnon historiaan kuuluvan viraston "Befälhafvaren styrelsen" suomenkielinen nimitys?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Termiä ei ollut helppo löytää; sitä ei löytynyt Valtioneuvoston sanastosta, ei Myöskään Eduskuntasanastosta eikä muista kirjastossamme käytössä olevista sanastoista. Niiden termistö ei ulotu tarpeeksi kauas. Sakregister till Finlands författningssamling 1808 - 1860 sisältää hakusanan Befälhafvarestyrelsen: för finska militären. Tästä on annettu useampia säädöksiä, joista esim. no. 17 1860 suomeksi kuuluu: Vuosirahasääntö Suomen sotaväen päällikköhallitukselle. Kaikki säädökset koskivat Suomen sotaväen päällikköhallitusta. Olisiko kysymys tästä.