Mikä lintu voi nokkia autiona olevan maalatun talon seinään n. 10 cm läpimitaltaan olevan reiäv?

Kysytty

Mikä lintu voi nokkia autiona olevan maalatun talon seinään n. 10 cm läpimitaltaan olevan reiäv?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Asialla on voinut ollat käpytikka. Birdlife-sivustolla kerrotaan, että joskus tikka alkaa hakata rakennuksia. Lähes aina kyseessä on yleisin tikkamme käpytikka. Tikat hakkaavat puuta ja muita materiaaleja kolmesta syystä. Ne joko kuuluttavat reviiriään rummuttamalla, etsivät ravintoa tai rakentavat itselleen yösijaa, jos niiden vakituisesti käyttämä paikka on esimerkiksi muuttunut epäsopivaksi.

Lähde: http://www.birdlife.fi/lintuharrastus/faq-linnut_ja_ihminen.shtml#tikka