Mikä historia sukunimillä Paananen, Virtanen ja Ihalainen on? Mistä nämä nimet ovat saaneet alkunsa (etymologia)?

Kysytty

Mikä historia sukunimillä Paananen, Virtanen ja Ihalainen on? Mistä nämä nimet ovat saaneet alkunsa (etymologia)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Paanasia on kirjoihin merkitty 1500-luvulta lähtien (pol paanan Joroisissa 1541, Andhers panaine Saarijärvellä 1572, Påhl Panaine Viitasaarella 1711, Mich. Pananen Kivijärvellä 1743, Pehr Pananen Enontekiöllä 1788). Nimen valta-aluetta on sittemmin ollut Keski-Suomi. Se pohjautuu mahdollisesti ristimänimeen Urbanus ja sen kansankielisiin muotoihin Orpana, Paanus ja Panu. Toisaalta T. I. Itkonen on yhdistänyt Kuusamon Paanajärven, Vienan-Karjalan Poanarvin sekä keskisuomalaiset Paanala-talonnimet lapin 'hammasta' tarkoittavaan sanaan (Inarin Hammasjärvi l. Päänijärvi).

Virtasista on vanhoja asiakirjatietoja vain vähän. Hiitolassa nimi on tiettävästi esiintynyt 1684, Viipurin pitäjässä 1700-luvun lopulla (Sigfr. Virain 1796 eli Virtanen 1799), Raudusta on kirjattu Anna Wirtain 1777. Nimi onkin yleistynyt vasta 1800-luvun viimeisinä vuosikymmeninä, jolloin nen-loppuiset luontoaiheiset sukunimet vakiintuivat Länsi-Suomessa uudeksi valtatyypiksi. Monen Virtasen taustalla on asuinpaikan, kotitalon tai torpan virta-sanan sisältävä (usein kaksiosainen) nimi, jota ei kuitenkaan enää sellaisenaan ole haluttu käyttää sukunimenä. Nimeä on otettu jonkin verran myös vieraskielisen tai muutoin hankalaksi koetun sukunimen tilalle, ja sitä ovat ottaneet myös sukunimettömät. Nimen yleistyttyä siitä on myös paljon luovuttu. Lähinnä Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa osa nimestä Virtanen on vakiintunut käyttöön asussa Wirtanen.

Ihalainen ja Ihanainen ovat nykyään yleisimmät muinaissuomalaisen henkilönnimiaineksen Iha- sisältävistä sukunimistämme. Vanhoja Iha-nimiä (esim. Ihas, Iha, Ihana, Ihama, Ihari, Ihanta, Ihanto, Ihamieli, Ihalempi) tavataan Lounais-Suomesta, Hämeestä, Karjalasta, Savosta ja Lapista. 1800-luvun lopulla Ihalainen kuului O. A. Kallion mukaan Savon yleisimpien sukunimien joukkoon. Vanhoja nimenkantajia 1500-luvulta löytyy sekä Karjalasta (Muolaassa Mattz Jhalaijnn 1551, Viipurin pitäjässä M Ihalaine 1551, Niils Ihalain 1557, Jääskessä Jörenn Ihalaine 1566) että Savosta (Juvalla Anders Ihalain, Pellosniemellä Poual Ihalain, Tavinsalmella Ollij Ihalain, Vesulahdella Tomas Ihalain; kaikki 1563).

Lähde:
Pirjo Mikkonen & Sirkka Paikkala, Sukunimet. Otava, 2000