Mikä ero on esim. jos sanotaan, että jotain ei ole tapahtunut vuosiin kuin että jotain ei ole tapahtunut vuosikausiin?

Kysytty

Mikä ero on esim. jos sanotaan, että jotain ei ole tapahtunut vuosiin kuin että jotain ei ole tapahtunut vuosikausiin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ero lienee melko vähäinen. "Vuosiin" antaa ymmärtää, että aika on kulunut vuosia, mutta ei sentään vuosikymmeniä. "Vuosikausiin" on epämääräisempi ilmaisu, joka tarkoittaa suunnilleen samaa kuin "pitkiin aikoihin", kuitenkin siten tarkentaen, ettei puhuta viikoista tai kuukausista vaan vuosista.

Heikki Poroila