Mikä aiheuttaa porkkanan muuttuminen karvaan makuiseksi? Miten sitä pitää säilyttää ettei näin kävisi?

Kysytty

Mikä aiheuttaa porkkanan muuttuminen karvaan makuiseksi? Miten sitä pitää säilyttää ettei näin kävisi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos porkkanoita säilytetään lähellä eteeniä erittäviä kasviksia, kuten omenoita, niihin muodostuu etyleenin vaikutuksesta isokumariinia, ja niihin tulee kitkerä maku.

Etyleeni- eli eteenikaasua syntyy kasvien aineenvaihdunnassa, toisilla enemmän, toisilla vähemmän. Runsaasti etyleeniä tuottavat esimerkiksi tomaatti, avokado, banaani ja omenat. Kolhiintuneet ja muuten vaurioituneet kohdat tuottavat etyleeniä erityisen paljon. Etyleenille herkkiä ovat etenkin sellaiset lajit, jotka eivät itse juurikaan tuota sitä, kuten kaalit, herneet, pavut, lehtivihannekset ja juurekset.

Porkkanat kannattaa siis säilyttää erillään etyleeniä tuottavista kasveista.

(Lähde: Iiris Kalliola, Ruokakasvit)