Mihin perustuu esimerkiksi Helmet-kirjastojen vaatimus henkilöllisyystodistuksen esittämisestä kirjastokortin saamiseen? Kirjastolaki ei mainitse sanallakaan…

Kysytty

Mihin perustuu esimerkiksi Helmet-kirjastojen vaatimus henkilöllisyystodistuksen esittämisestä kirjastokortin saamiseen? Kirjastolaki ei mainitse sanallakaan että kirjaston käyttäjät pitäisi tunnistaa ennen lainausoikeuden myöntämistä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastokortti on luottokortti, jolla saa haltuunsa suuren määrän myös rahallisesti arvokasta omaisuutta. Mikään organisaatio maailmassa ei anna tällaista luottokorttia tuntemattomalle ja tunnistamattomalle henkilölle.

Kirjaston tiloissa voi kirjoja, lehtiä, äänitteitä ja muita aineistoja käyttää anonyymisti, mutta lainaaminen ja vieminen pois kirjastosta edellyttää kyseisen henkilön todistettuun henkilöllisyyteen yhdistettyä korttia. Kysymys on siis pohjimmiltaan omaisuudenvalvonnasta.

Heikki Poroila