Otsikko
Menikö aikoinaan pastilleja valmistava Merijal konkurssiin?Se sijaitsi Oulussa.

Kysytty

Menikö aikoinaan pastilleja valmistava Merijal konkurssiin?Se sijaitsi Oulussa.

Vastaus

Vastattu

Turkulaiseen Rettig-yhtymään kuuluva Strengberg osti oululaisen Merijalin vuonna 1970. Merijalin toiminta jatkui Oulussa itsenäisenä toimintayksikkönä. Rettig puolestaan myi makeistuotantonsa Huhtamäelle vuonna 1992 ja Merijal Oy fuusioitiin Huhtamäen omistamaan Leafiin (vuoteen 1989 Hellas). Merijalin tehdas Oulussa suljettiin vuonna 1996, kun Leaf keskitti makeistuotantonsa Turun ja Auran tehtaisiinsa.

Vuonna 1999 Leaf-makeisryhmä myytiin hollantilaiselle CSM-konsernille. Pääomasijoitusyhtiöt CVC Capital Partners ja Nordic Capital ostivat CSM:n makeisdivisioonan vuonna 2005 ja sen nimeksi tuli Leaf International. Leaf ja ruotsalainen Cloetta fuusioituivat 2012, ja seuraavana vuonna Leaf Suomi Oy vaihtoi nimensä Cloetta Suomi Oy:ksi.

Tupakkayhtiö osti pastillitehtaan. - HS 4.12.1970
Huhtamäki vaihtaa Marlin Rettigin makeisteollisuuteen. - HS 11.7.1992
Leaf siirtää pastillien valmistuksen Oulusta Turkuun : makeisjätti keskittää tuotantoaan. - HS 4.1.1996
Työntekijät surevat menetettyä työpaikkaa kuin kuollutta omaista. - HS 18.4.1996
https://www.rettig.fi/fi/rettig-group/historiamme/
https://www.cloetta.fi/meista/historiikki/