Otsikko
Menestyiskö tammi ja pähkinä pensas pohjois-karjalassa suunnilleen lieksan kohdalla?

Kysytty

Menestyiskö tammi ja pähkinä pensas pohjois-karjalassa suunnilleen lieksan kohdalla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eteläisimmässä Suomessa suunnilleen linjalle Rauma - Tampere - Lappeenranta kasvavan metsätammen mahdollisuudet pärjätä Lieksan korkeudella ovat varsin huonot, vaikka on todennäköistä, että ilmaston oltua nykyistä lämpimämpi myös tammia on esiintynyt nykyistä pohjoisempana. Oikein suotuisissa mikroilmastollisissa olosuhteissa tällainen kasvaminen voisi ehkä olla satunnaisesti mahdollista, mutta jo puuksi kasvaminen edellyttäisi, ettei kauteen mahdu pitkiä ja kylmiä talvia.

Euroopanpähkinäpensas on tammeakin arempi ja eteläisempi laji, jonka yksilön pohjoisimmaksi tunnetuksi esiintymispaikaksi antaa Wikipedia Korpilahden Keski-Suomessa. Korpilahti ei ole juurikaan Lieksaa etelämpänä, mutta pähkinäpensaan pärjäämisen näkökulmasta Lieksa olisi kylmien talvien näkökulmasta vaikeampi paikka pärjätä kuin Korpilahti. Pääosin pähkinäpensaat elävät korkeintaan eteläisessä Savossa.

Vaikuttaa siltä, että Lieksan tasalla ei sen paremmin tammea kuin pähkinäpensastakaan kannata ruveta kasvattamaan.

Heikki Poroila

0 ääntä

Kommentit

Minulla kasvaa jo ännättä vuotta pähkinäpensasta Etelä-Kainuussa ja ainoa ongelma ovat ristihuulet. Lisäksi olen kuullut, että Nurmes-Lieksa-sektorilla olisi luonnonvaraisia esiintymiä.

Ainiin, tammea kasvaa Suomessa istutettuna Kemiä myöten ja Kainuussakin monissa paikoissa. Toki vaatii sopivan maaperän ja lämpimän paikan sekä hiukan tuuria, että selviää ensimmäisistä talvista. Olen itsekin istuttanut useamman, mutta ne ovat sen verran nuoria, etten vielä ala huokaisemaan. Niitäkin jänöset vainoavat.

Tammi on kasvanut yli 2metriä korkeaksi nyt on 4vuosi menossa. Juuri istutin pähkinäpensaan maahan ja katsotaan miten käy, ihan mielen kiintoista seurata. Asun Alavudella.