Meillä tuli vanhojen koulukavereiden kanssa puhetta yhdestä opettajastamme, joka toimi opettajana 70-luvulla. Oli nimittäin oppilaiden keskuudessa silloin…

Kysytty

Meillä tuli vanhojen koulukavereiden kanssa puhetta yhdestä opettajastamme, joka toimi opettajana 70-luvulla. Oli nimittäin oppilaiden keskuudessa silloin huhuja/tietoa, että hän olisi entinen SS-sotilas.

Suomestahan läksi sodassa tuhansia miehiä Saksan SS - joukkoihin. Toimivat lähinnä kai itä-rintamalla.

Nyt kun olemme eläkkeellä, niin on aikaa kerrata näitä vanhoja asioita. Kysymyksemme onkin, että oliko opettajamme ollut SS-sotilas ennenkuin hän tuli opettajaksi Iisalmen kaupunkiin.

Tämä tieto ehkä löytyy jostakin, mutta mistä voi etsiä?

Nämä tiedot ovat kai julkisia nykyään.

Vastaus

Vastattu

Suomalaisista Waffen SS -vapaaehtoisista on Veljesapu-Perinneyhdistys ry:n  laatima matrikkeli, josta tiedon pitäisi löytyä:

Suomalaisten Waffen-SS -vapaaehtoisten matrikkeli 1941-1943. 2. p. Veljesapu, 2013.

Matrikkeliteos on useiden kirjastojen kokoelmissa ja saatavissa oman lähikirjaston kautta.

Muuta aiheeseen liittyvää kirjallisuutta on listattu esim. Agricola-portaalissa.

Sota-aikaisesta palveluksesta löytyy tietoja myös kyseisen henkilön kantakortista, joista enemmän Kansallisarkiston sivuilta.