Otsikko
Meillä on sekä kaukolämpö että yksi ilmalämpöpumppu 100 neliön 1-kerroksisessa omakotitalossa. Kuinka paljon niiden käytön hinnat eroavat toisistaan…

Kysytty

Meillä on sekä kaukolämpö että yksi ilmalämpöpumppu 100 neliön 1-kerroksisessa omakotitalossa. Kuinka paljon niiden käytön hinnat eroavat toisistaan
Jatkokysymys: Kaukolämmöstä emme käsittääkseni voi irtautua (?), mutta jos pidämme patterit pienellä niin tuleeko siitä merkittävää hinnan alennusta?

Vastaus

Vastattu

Eri energialähteiden hintaeroja voi tutkia erilaisilla laskureilla. En voi valitettavasti ottaa kantaa yksittäiseen tapaukseen. Monen lämpöpumpun tarjoajan sivuilta löytyy laskureita, joilla voi laskea kuinka paljon ilmalämpöpumppu säästää suhteessa kauko- tai öljylämmitykseen. Kannattaa käydä tutkimassa oman ilmalämöpumpun valmistajan sivuihin.

Tässä muutama laskuri, joilla saanee suuntaa-antavia tietoja:

Energiansäästölaskuri Sähkövertailu Lämpöpumpun säästölaskuri

Kaukolämmöstä voi irtautua mutta siitä voidaan periä maksu. Asiaa kannattaa tiedustella omalta palveluntarjoajalta.

Tästä voit lukea Helen-sähköyhtiön infoa aiheesta.

Huoneilman lämpötilaa laskettaessa energiaa säästyy, olettaisin sen näkyvän sähkölaskussa.

Lisää energiansäästövinkkejä löytyy mm. alla olevista lähteistä:

https://www.taloon.com/ohjeet-ja-ideat/energiansaastovinkkeja

https://www.motiva.fi/koti_ja_asuminen/energiansaasto_on_varautumista

0 ääntä

Kommentit

Kannattaa myös tutkia mahdollisuutta asentaa aurinkopaneelit, jos haluaa säästää sähkölaskussa ja alkuinvestointiin on varaa. Lisää energiansäästövinkkejä löytyy täältä: https://xn--shksopimukset-bfb6y.com/sahkon-saastovinkit/

Kaukolämmöstä tosiaan voi irtautua ja kannattaa olla sähköyhtiöön yhteydessä.