Meillä on oman lukupiirimme kanssa toiveena oppia lisää maailman vesivaroista ja (makean) veden riittävyydestä. Olisiko teillä suositella joitain kirjoja,…

Kysytty

Meillä on oman lukupiirimme kanssa toiveena oppia lisää maailman vesivaroista ja (makean) veden riittävyydestä. Olisiko teillä suositella joitain kirjoja, jotka käsittelisivät aihetta, hakusanoja esimerkiksi: (globaalit) vesivarat, vesipula, makea vesi, vesipulan historia, nykyisyys ja tulevaisuus, vesi poliittisena kysymyksenä jne....? Teoksen kontekstina voi myös olla jokin tietty alue tai maa. Plussaa, jos teos olisi julkaistu viimeisimpänä vuosikymmenenä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helmet-verkkokirjastosta löytyy hakusanalla "vesivarat" muun muassa alla listatut tietoteokset, jotka voisivat sopia toiveisiinne. Näyttää siltä, että aivan viime vuosina ei ole juurikaan ilmestynyt uusia teoksia suomeksi kyseisestä aiheesta. Lisäsin listalle myös yhden englanninkielisen teoksen, joka on vuodelta 2023.

Nollapäivät : kun kaupunki kriisiytyy / Annu Kekäläinen (2021)
Rajaton vesi, rajalliset vesivarat / Jorma Keskitalo (2017)
Veden varassa : globaali kamppailu oikeudesta veteen / Maude Barlow (2013)
Kirja vedestä / Anja Portin (2010)
Vesi : maailmanlaajuisen kriisin syyt, seuraukset ja kustannukset / Julian Caldecott (2009)
Välttämätön vesi : hyvinvointi, luonto, tulevaisuus / Tanja Krämer (2009)
The last drop : solving the world's water crisis / Tim Smedley (2023)

Lähteet:

Helmet.finna.fi. https://helmet.finna.fi/