Otsikko
Meillä on käynnissä "ankara väittely" aiheesta, onko Max Jakobson sanonut lauseen: Onnellisen elämän salaisuus: Hyvä terveys, huono muisti ja heikko luonne…

Kysytty

Meillä on käynnissä "ankara väittely" aiheesta, onko Max Jakobson sanonut lauseen: Onnellisen elämän salaisuus: Hyvä terveys, huono muisti ja heikko luonne.
Omasta mielestäni se ei kuulosta Jakobsonilta alkuunkaan, mutta kenenkä suuhun tai kynään ko sitaatti voidaan laittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tämä sitaatti on paljon käytetty, mutta kuka ajatuksen on esittänyt ensimmäisen kerran onkin jo vaikeampi selvittää. Tutkin asiaa verkosta ihan googlailemalla ja siellä nämä sanat laitettiin mm. lääkäri, teologi Albert Schweitzerin, Ernest Hemingwayn ja Ingrid Bergmanin suuhun. Useimmin ajatus esitettiin muodossa: Onnellisen elämän edellytykset ovat (tai onni on) hyvä terveys ja huono muisti. Yhteyttä Max Jakobsoniin en löytänyt. Kävin vielä läpi kirjoja: Vaeltava viisaus: Aforismeja ja ajatelmia vuosituhansien varrelta (Wsoy 1992), Elämän viisauden kirja (Wsoy 1991, Lentäviä lauseita (Otava 1978)ja Lentävien lauseiden sanakirja (Otava 1898). Näistä kirjoista en kuitenkaan löytänyt tuota sitaattia.