Margit hopea aterimien tarina paperinkeräyksessä 50-luvulla

Kysytty

Margit hopea aterimien tarina paperinkeräyksessä 50-luvulla

Vastaus

Vastattu

Margit-pöytähopeat oli eräs paperinkeräyksestä vastikkeena saatu palkkio 1950-luvulla. Ote ilmoituksesta Helsingin Sanomissa 1.6.1957:

Paperilla saa arvokkaita esineitä.

Ylioppilaat hankkivat paperin avulla sievoisen summan Suomen Punaisen Ristin hyväksi. "Sairasauto joka kuntaan" -keräys on päättynyt. Nyt jatkuu paperin vastikekeräys edelleen täydellä vauhdillaan. Hankkikaa nyt Tekin paperilla arvokkaita esineitä.

Hopeita kevätsiivouksella

Kevätsiivouksen ja maallemuuton yhteydessä kertyy varmasti huomattavat määrät paperia ja pahvia. Vaihtakaa ne esim. moderneihin Margit-pöytähopeisiin!

Paperinvaihtoesineet:

pöytähopeat

rannekellot

mekanot

nuket

Paperia ottavat vastaan lukuisat OTK:n ja SOK:n jäsenosuusliikkeet ja -kaupat sekä monet vähittäis- ja romukauppiaat kautta maan.

27.4.1957 lehdessä oli lueteltu paperin vastaanottopaikat Helsingissä ja ympäristössä. Niitä oli eri kaupunginosissa runsaasti. Margit-päytähopeat olivat tanskalaisen Holger Magnussenin suunnittelemat ja niihin kuuluivat kahvilusikat, jälkiruokalusikat, ruokalusikat, veitset, haarukat ja uushopeiset tarjottimet. Ilmoittelun perusteella esim. kahvilusikan sai kerättyään 100 kg paperia.

Jätepaperia oli toki kerätty jo 1940-luvulla. Vuonna 1947 järjestettiin koko maan laajuinen Jäte-Joonas-kampanja, jossa kymmenen kilon jätepaperilastia vastaan sai 50–100 grammaa karkkia. Jos vei paperin keräykseen, annettiin vastineeksi vähän käteistä ja etuseteli haluttuihin­ tuotteisiin. 1950-luvulla vasineisiin tulivat kellot, pöytähopeat ja Meccano-rakennussarja, 1960-luvulla myös kielikurssit.

HS 25.11.2018 https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005909277.html