Marcel Proust: Kadonnutta aikaa etsimässä, 1. osa, Swannin tie. Combray. Milloin se on ensi kerran suomennettu? Olen lukenut siitä 3.painoksen vuodelta 1984,…

Kysytty

Marcel Proust: Kadonnutta aikaa etsimässä, 1. osa, Swannin tie. Combray. Milloin se on ensi kerran suomennettu? Olen lukenut siitä 3.painoksen vuodelta 1984, suomentajina Pirkko Peltonen ja Helvi Nurminen.
Löysin täältä kirjan hausta kuitenkin sellaisia vuosilukuja kuin 1968, 1972, 1975 ja 1977.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kansallisbibliografian mukaan Proustin Kadonnutta aikaa etsimässä, 1. osa (Swannin tie) on suomennettu ensimmäisen kerran vuonna 1968. Samana vuonna kirjasta on otettu jo toinen painos. Suomentajina olivat Pirkko Peltonen ja Helvi Nurminen.
Vuonna 1972 on sama kirja ilmestynyt erikoispainoksena Ex libris -kirjasarjassa ja vuonna 1975 Delfiinikirjat-sarjassa pokkariversiona. 1984 kirjasta on otettu 3.p. Suomentajina näissä kaikissa ovat Peltonen ja Nurminen.
Vuonna 1977 on ilmestynyt Kadonnutta aikaa etsimässä sarjan toinen osa, jonka alaotsikko on Swannin tie kuten 1. osankin. Swannin tie jakautuu näihin kahteen osaan, joista ensimmäisen nimi on Combray ja toisen Swannin rakkaus : Paikannimet: nimi.