Makkaran lihapitoisuus Muistan hyvin kun meetvursti pakkaukkessa ilmoitettiin lihapitoisuudeksi jopa 140%. Nykyisin lihapitoisuus ilmoitetaan 100 grammaan on…

Kysytty

Makkaran lihapitoisuus
Muistan hyvin kun meetvursti pakkaukkessa ilmoitettiin lihapitoisuudeksi jopa 140%. Nykyisin lihapitoisuus ilmoitetaan 100 grammaan on käytetty 154g lihaa.

Kysymys: Voiko lihapitoisuus olla yli 100% , esim 140% ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuluttajaliiton sivustolta (http://www.kuluttajaliitto.fi/teemat/elintarvikkeet_ja_ravitsemus/tuote…) löytyy tällainen taulukko (kyse on tosin grillimakkaroista mutta tiedot ovat suuntaa-antavia):

Korkein lihapitoisuus

1. Kivikylän Bratwurst (97%)
2. Pajugrilli Provence Pajuniemi (95%)
3. UkkoPekka Saksalainen Olutmakkara (91%)

Alhaisin lihapitoisuus

1. Camping Juusto HK (10%)
2. Poprilli HK (11%)
2. Grillimakkara Pirkka (11%)
2. Grillimakkara X-tra (11%)
3. Hiillos Kevyt Atria (12%)

Toisin sanoen parhaimmillaan lihapitoisuus voi lähetä jopa 100%:ia, mutta ei voi tietysti ylittää sitä.