Otsikko
Mahtaisiko kirjastonhoitaja osata vastata seuraavaan: Felix Mendelssohn Bartholdy on säveltänyt "Drei Geistliche Lieder", joista yksi on "Lass o, Herr mich…

Kysytty

Hei, mahtaisiko kirjastonhoitaja osata vastata seuraavaan: Felix Mendelssohn Bartholdy on säveltänyt "Drei Geistliche Lieder", joista yksi on "Lass o, Herr mich Hülfe finden". En löydä mistään tuon saksankielisen tekstin kirjoittajaa. Netistä hakiessani olen päässyt siihen käsitykseen, että teksti olisi alunperin kirjoitettu englanniksi 1800-luvulla (?) ja käännetty siitä saksaksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mendelssohnin Drei geistliche Lieder, MWVB33. Nro 1, Laß, o Herr, mich Hilfe finden näyttää tekstin osalta tosiaan vähän arvoitukselliselta. Löysin verkosta lähteen, jonka mukaan teksti olisi muunnelma psalmin nro 13 tekstistä. Cambridgen yliopiston professori Charles Bayles Broadley teki siitä englanninkielisen version, joka tunnetaan Mendelssohnin opuksena 96 ( Why, O Lord, delay for ever). On kuitenkin epäselvää, onko näissä vain musiikki yhteinen, sillä teksti Laß, o Herr, mich Hilfe finden ei näyttäisi ainakaan suoraan olevan peräisin psalmista nro 13, jonka saksankielinen teksti alkaa sanoilla Herr, wie lange willst du mein so gar vergessen? Verkon lähteet eivät myöskään liitä mitään näistä kolmesta hengellisestä laulusta juuri psalmiin nro 13, joten mahdollisesti se on toiminut vain tuon englanninkielisen version tekstiperustana. Broadleyn tekstiversio on joka tapauksessa myöhäisempi kuin saksankielinen.

Valitettavasti näyttää siltä, ettei ainakaan verkon lähteiden perusteella tämä kysymys ratkea varmuudella. Henkilökohtainen arveluni on, että Drei geistliche Lieder koostuu anonyymeistä perinneteksteistä, koska todennäköisesti Mendelssohn olisi muuten niiden tekijän ilman muuta kirjannut. Moderni teosluettelo (MWV) on kyllä saatavana HelMet-kirjaston kautta, mutta muistini mukaan siinäkään ei tekstin alkuperästä ollut tarkempaa tietoa.

Heikki Poroila