Magneettinen deklinaatio kerrotaan olevan tällä hetkellä noin 9 astetta postiivinen, jos suunta on otettu kompassilla Helsingistä. Se tarkoittanee kerronnassa,…

Kysytty

Magneettinen deklinaatio kerrotaan olevan tällä hetkellä noin 9 astetta postiivinen, jos suunta on otettu kompassilla Helsingistä. Se tarkoittanee kerronnassa, että kun otin Helsingissä kompassilukeman pohjoisen suuntaan, niin todellinen maantieteellinen pohjoinen (taikka/ja pohjoisnapa) olisikin noin 9 astetta enemmän vasemmalle, eli luoteeseen. Korjaus on otettava huomioon, koska virallisissa opetuksissa magneettinen ja maantieteellinen suunta ovat kaksi eri suuntaa.

Onko kyseinen erannonkorjaus tulkittavissa siten, että myös etelän suunta on silloin noin 9 astetta enemmän kaakon suuntaan, kun kerran kompassin magneettinen neula on kiinteä koko pituudeltaan? Itse uskoisin että näin on, koska neulan pohjoinen ja etelä liikkuu yhtä aikaa aina samassa suhteessa toisiinsa nähden.

Haluaisin siis tietää, että kertooko pohjoisen suunnan erannonkorjaus samalla myös korjauksen minkä pitäisi tehdä myös etelän suuntaan?

Olen käyttänyt NOAA:n erannonkorjaukseen tarkoitettua laskinta. Se löytyy osoitteesta https://www.ngdc.noaa.gov/geomag/calculators/magcalc.shtml#declination

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilmatieteen laitoksen sivuilta löytyvät erantokartta ja erantohila excelinä, https://ilmatieteenlaitos.fi/eranto-suomessa. Voisi ainakin ajatella, että asia on niin kuin ehdotat, mutta tämä on erikoistietoa, johon tarvitaan syvällisempää asiantuntemusta, jotta siihen osaa vastata. Ehdotan, että otat yhteyttä Ilmatieteen laitokseen, https://ilmatieteenlaitos.fi/yhteystiedot