Otsikko
Maailmankaikkeus laajenee jatkuvasti. Paljonko on etäisyys meistä maailmankaikkeuden reunalle jota kutsumme laajenevaksi osaksi? Jos vastauksen voit kertoa…

Kysytty

Maailmankaikkeus laajenee jatkuvasti. Paljonko on etäisyys meistä maailmankaikkeuden reunalle jota kutsumme laajenevaksi osaksi? Jos vastauksen voit kertoa kilometreinä niin potenssiin korotus ja numeroiden määrällä ei ole merkitystä. Jos liian vaikea kertoa numeroina niin kerro kuitenkin jollain tavalla niin että vastauksen voi ymmärtää jokainen. Kiitos.

Vastaus

Vastattu

Erinomaisen havainnolliseen esitykseen maailmankaikkeuden koosta voi tutustua Heikki Ojan kirjassa Universumi (Ursa, 2017).

Oja hahmottelee universumin suhteelliset etäisyydet kulkemalla sen läpi neljällä askeleella, joista kolme ensimmäistä on aina 10 000 kertaa niin pitkä kuin edellinen ja neljäs tuhat kertaa niin pitkä kuin edeltävä askel. Perusmitaksi on otettu Maan ja Auringon välimatka eli yksi tähtitieteellinen yksikkö (astronomical unit, lyhennettynä au). Kaikki planeettakunnan ilmiöt tapahtuvat 10 000 au:n sisällä. Seuraava askel, tähtiavaruuden ilmiöt, on 10 000 kertaa pitempi kuin planeettakunta-askel. 10 000 x 10 000 eli 10 0002 au on etäisyys, jonka sisällä ovat lähes kaikki taivaalla näkyvät tähdet. Kolmas askel, galaksien maailma, on taas 10 000 kertaa pitempi kuin edellinen. 10 0003 au vie meidät jo kauas lähimpien galaksien ulkopuolelle. Kun otetaan vielä viimeinen askel, olemme maailmankaikkeuden ulkoreunalla ja näemme edessämme alkuräjähdyksen loiston.

Ojan mukaan etäisyys maailmankaikkeuden ulkoreunalle on siis 1000 x 10 0003 au. (1 au = 149 597 870,7 km)