Otsikko
Luullaanko Yhdysvalloissa melko yleisesti, että Pohjoismaiden asukkaat olisivat joitakin viikinkejä tai asuisivat enimmäkseen igluissa?

Kysytty

Luullaanko Yhdysvalloissa melko yleisesti, että Pohjoismaiden asukkaat olisivat joitakin viikinkejä tai asuisivat enimmäkseen igluissa?

Vastaus

Vastattu

Kun selailee internetin keskustelupalstoja, näyttää luuloja ja arvioita olevan monenlaisia. Jos kirjoitan hakulaatikkoon Scandinavians are tulee kaikenlaisia ehdotuksia jatkoksi, boring, weird, happy jne. Taitaa olla niin, että tietoa on saatavilla nykyaikana niin paljon ja sitä pyöritellään kännyköissä niin taajaan, ettei monikaan enää pysy täysin tietämättömänä. Toisaalta, osa väestä Yhdysvalloissakin on tietysti tietoyhteiskunnan ulkopuolella. Finna.fi:stä tai Helmet.fi:stä en löytänyt materiaalia, jossa olisi tutkittu tavallisten yhdysvaltalaisten mielipiteitä Pohjoismaista, joten tähän ei oikein pysty antamaan vastausta.

Löysin tällaisen teoksen, sieltä näytti löytyvän myös viitteitä skandinaaveihin, mutta se lienee liian tieteellinen: Human Values and Beliefs: A Cross-Cultural Sourcebook tekijät Ronald F. Inglehart, Lowenstein Professor of Political Science Ronald F Inglehart, Miguel Basanez, Miguel Basáñez, Alejandro Moreno. Michigan University 1998.