"Lukitus" ... kun tekee varauksia oikealla on kolumni jossa ylhäällä lukee "lukitus". Ja yhden varauksen kohdalla minulla lukee "ei voi lukita". Mikä toiminto…

Kysytty

"Lukitus" ... kun tekee varauksia oikealla on kolumni jossa ylhäällä lukee "lukitus". Ja yhden varauksen kohdalla minulla lukee "ei voi lukita".

Mikä toiminto tuo lukitus ylipäätänsä on? Jos olen itse aktivoinut sen yhden kirjan kohdalla, en ole sitä tietoisesti tehnyt.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

HelMet-ohjeissa kerrotaan varausten lukitsemisesta seuraavasti:

"Jos haluat estää varaustasi saapumasta noudettavaksi esim. lomasi aikana, voit lukita varauksen. Merkitse rasti varauksen oikealla puolella olevaan Lukitse-ruutuun ja napsauta painiketta Tallenna muutokset. Järjestelmä antaa ilmoituksen: "Alla olevat varaukset poistetaan tai muutetaan. Jatkatko?" Vastaa "Kyllä".

Kun haluat purkaa lukituksen, poista rasti Lukitse-ruudusta, napsauta painiketta Tallenna muutokset ja vastaa varmistuskysymykseen "Kyllä"."

Todennäköinen syy siihen, että yhtä varauksistasi ei ole voinut lukita, on se, että varaus on jo ollut matkalla noutokirjastoon tai ehkä jo odottamassa noutoa.