Otsikko
Lukiessani Veikko Huovisen kirjaa Koirankynnen leikkaaja, vastaan tuli sana "kälkäjästää". Mitä se mahtaa tarkoittaa? Tiedän, että on myös sukunimi Kälkäjä…

Kysytty

Hei! Lukiessani Veikko Huovisen kirjaa Koirankynnen leikkaaja, vastaan tuli sana "kälkäjästää". Mitä se mahtaa tarkoittaa? Tiedän, että on myös sukunimi Kälkäjä. Mikä se kälkäjä oikein on?

Tässä vielä sana asiayhteydessään:
"Virkeä mies saa aina jotain. Se kuittaa tilin siellä, toisen täällä, etsii ja kuulostelee jo kevättalvesta uittotöitä, metsästää, kälkäjästää, katsoo virkeästi kulmainsa alta." (Veikko Huovinen)

Vastaus

Vastattu

Kälkäjästää tarkoittaa kuljeskelemista. Sanaa esiintyy Kainuun alueen murteessa. Sukunimi Kälkäjä on peräisin talonnimestä. Nimi juontuu mahdollisesti lapin sanasta 'kielga', joka tarkoittaa tasaista jäkäläkangasta.

Lähteet

Suomen murteiden sanakirja, kälkäjästää: https://kaino.kotus.fi/sms/?p=qs-article&sms_id=SMS_7ebc592060a0c1a8101…

Pirjo Mikkonen & Sirkka Paikkala: Sukunimet (2000)