Otsikko
Luin yhestä nettikeskustelusta että Kolumbus teki retkellään "intiaaneille" konkistadori henkisiä hirveyksiä. Pitääkö paikkaansa?

Kysytty

Luin yhestä nettikeskustelusta että Kolumbus teki retkellään "intiaaneille" konkistadori henkisiä hirveyksiä. Pitääkö paikkaansa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Esim. Wikipedian mukaan myös Kolumbus oli konkistadori. Konkinstadorit eivät siten olleet vain sotilaita ja valloittajia, vaikka he olivat sitäkin. He olivat myös kauppiaita ja seikkailijoita ym.

Kolumbuksen ensimmäinen matka on hyvin kuvaava. Tavoitteena oli niin kuin kaikilla konkistadoreilla käännyttää alkuperäisasukkaat kristinuskoon. Lisäksi kauppiaana, sotilaana ja ryöstöretkeilijänä hän yritti haalia mahdollisimman paljon kultaa ja rikkauksia itselleen ja rahoittajilleen. Linnoitus ja siirtokunta perustettiin Amerikan valloitusta varten Hispaniolan saaren, minne jäi joukko vapaaehtoisia. Alkuperäisasukkaiden kanssa myös kahakoitiin, niin kuin konkinstadorien kuuluikin tehdä ristiretkellään.

Paluumatkalle Espanjaan hän sieppasi mukaansa joukon alkuperäisasukkaita, jotka mm. pakkokäännytettiin kristinuskoon ja heistä tehtiin oppaita seuraavalle matkalle. Kotona hänestä tehtiin kansallissankari ja niin Kolumbusta suojellut kuningas kuin kristittyjen päämies paavi olivat innoissaan miehen menestyksestä.

Ks.lisää Kristoffer Kolumbus. Wikipedia  - https://fi.wikipedia.org/wiki/Kristoffer_Kolumbus