Luin vuosia sitten kirjan, jonka tunnelma on jäänyt mieleeni elävästi, mutten muista kirjan nimeä enkä kirjailijaa. Kirja oli suomennos, ja sen juoni meni…

Kysytty

Hei! Luin vuosia sitten kirjan, jonka tunnelma on jäänyt mieleeni elävästi, mutten muista kirjan nimeä enkä kirjailijaa. Kirja oli suomennos, ja sen juoni meni jotenkin niin, että vasta naimisiin mennyt pariskunta lähtee lomamatkalle jonnekin meren rannalle. Päähenkilöiden ulkonäköä kuvaillaan vaaleiksi ja ruskettuneiksi. He tapaavat lomalla ruskeatukkaisen naisen, joka liittyy heidän lomaseurueeseensa. Kirjassa kuvaillaan paljon ympäristön paratiisinomaisuutta, henkilöiden välisiä kemioita ja seksiä. Päähenkilönaisen erikoinen sukupuoli-identiteetti tuli esiin kirjassa kolmikon seksuaalielämässä. Hän myös leikkasi hiuksensa lyhyeksi.

Vastaus

Vastattu

Kuvaamasi teos sopii yhteen Ernest Hemingwayn Käärme paratiisissa -teoksen kanssa. Sitä on kuvattu Kirjasammon sivuilla näin:

"Nuori menestyvä kirjailija David Bourne ja hänen rikas vaimonsa Catherine viettävät kuherruskuukautta Cote d’Azurilla. Päivisin tehdään töitä ja nautitaan auringosta, uidaan ja kalastellaan, yöt omistetaan rakkauden iloille. Mutta sitten tähän paratiisiin luikertelee käärme. Catherine ei haluakaan enää olla nainen. Hän leikkauttaa hiuksensa lyhyiksi, pukeutuu kuin mies – ja lopulta hän ottaa vuoteessakin miehen paikan. Hän haluaa hallita Davidin elämää ja on mustasukkainen tämän kirjailijantyölle ja sen saamalle suosiolle. Entistä kiemuraisemmaksi tilanne muuttuu, kun kuvioon ilmestyy toinen nainen, kaunis Marita josta tulee sekä miehen että vaimon rakastettu."

https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aateos_10820