Otsikko
Luin sattumalta Heikki Hietamiehen kirjan Sotatuomari. Se oli ensimmäinen lukemani Hietamiehen kirja ja yllätti myönteisesti. Lisäksi se oli lähes ensimmäinen…

Kysytty

Luin sattumalta Heikki Hietamiehen kirjan Sotatuomari. Se oli ensimmäinen lukemani Hietamiehen kirja ja yllätti myönteisesti. Lisäksi se oli lähes ensimmäinen sota-ajasta kertova kirja, jonka luin ja aiheen kiinnostavuus yllätti sekin myönteisesti. Lisänä kirjassa oli varsin kiinnostava kehitystarina. Nyt haluaisin lukea muita vastaavia hyviä tarinoita sisältäviä kirjoja sota-ajasta Suomessa. Tuntemattoman sotilaan olen kyllä lukenut.
Kiitos etukäteen vastauksesta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Heikki Hietamies on kirjoittanut toisenkin sotaan liittyvän romaanin, elokuvanakin tunnetun Äideistä parhain ( Otava, 1992). Laila Hietamiehen Lappeenranta- sarjaan kuuluvat romaanit Unohduksen lumet, Kukkivat kummut, Syksyksi kotiin, Koivu ja tähti sekä Siellä jossakin kertovat talvi-ja jatkosodasta. Sirpa Kähkönen on kirjoittanut sodan ajasta Kuopiossa kirjoissaan Rautayöt, Jään ja tulen kevät, Lakanasiivet ja Neidonkenkä. Sodan ajasta rajantakaisessa Karjalassa on Eeva Kilpi kuvannut muistelmissaan Talvisodan aika, Välirauha, ikävöinnin aika ja Jatkosodan aika. Samasta aiheesta on kirjoittanut myös Raisa Lardot kirjassaan Ripaskalinnut (WSOY,1978) . Kotirintamanelämästä kertoo esim. Ulla-Lena Lundbergin kirja Marsipaanisotilas ( Gummeruus, 2001) ja rintamakokemuksista Antti Tuurin kirjat Talvisota ( Otava, 1984) ja Elämä isänmaalle ( Otava, 1998). Uusimpia sotatarinoita on Katja Ketun Kätilö (WSOY, 2011) ja klassikkosotatarinoita ovat Veijo Meren Manillaköysi (Otava, 2007) ja Täällä Pohjantähden alla, osa 3 (WSOY, 1962)

Kirjojen saatavuustiedot osoitteessa
http://www.helmet.fi/search~S9*fin/