Otsikko
Luin netistä vuonna 2008 julkaistun IS-artikkelin, että Venäjällä paikalliset ympäristöviranomaiset ovat olleet huolissaan torakoiden vähenemisestä…

Kysytty

Hei, luin netistä vuonna 2008 julkaistun IS-artikkelin, että Venäjällä paikalliset ympäristöviranomaiset ovat olleet huolissaan torakoiden vähenemisestä asuinrakennuksissa merkkinä siitä, että esimerkiksi kemikaalien yms. määrä ihmisten ruokavaliossa on lisääntynyt merkittävästi. Toisin sanoen torakoiden väheneminen olisi huolestuttava signaali samaan tapaan kuin kanarialinnun tuupertuminen kaivoksessa. Pitääkö tämä olettamus edelleen paikkaansa? Ovatko torakat katoamassa (muuallakin maailmassa) ja onko se huolestuttavaa?

Vastaus

Vastattu

Torakoiden häviämisestä entisen Neuvostoliiton alueelta löytyy Wikipedia-artikkeli, jonka lähdeviitteistä löytyy lisätietoa. Ilmeisesti torakoiden häviäminen Venäjällä ja naapurimaissa on todellinen ilmiö, mutta sen syistä ei ole varmaa tietoa: syiksi on esitetty esimerkiksi luontaisia kannanvaihteluita ja jätehuollon parantumista.

Ei löytynyt mitään viitteitä siihen suuntaan, että torakat olisivat maailmanlaajuisesti vähenemässä. Vaikka hyönteiskannat ovat yleisesti taantumassa, monet torakkalajit ovat erittäin kestäviä ja pärjäävät hyvin.