Otsikko
Luin muutama? vuosi sitten kirjan, missä Linkosuon johtajaksi kohonnut Pentti Nieminen kertoi elämäntarinansa, ja siinä kirjassa oli muittenkin muisteloita…

Kysytty

Hei
Luin muutama? vuosi sitten kirjan, missä Linkosuon johtajaksi kohonnut Pentti Nieminen kertoi elämäntarinansa, ja siinä kirjassa oli muittenkin muisteloita ohdakkeisesta elontiestä? Muistaakseni Niemisen muistelmat oli jotain Jauhopojasta johtajaksi??? tai sinnepäin, mutta mikä oli tämä kirjoituskilpailukirjan nimi, kun muistaakseni muistelijat olivat Oriveden Opistolla muistelleet?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä voisi olla kirja nimeltä Kauaksi kotoa - muutoksen sukupolvi kertoo (toim. Anja Salokannel ja Kaija Valkonen, Kirjapaja 2012). Siinä Pentti Niemisen ohella tarinansa kertovat parikymmentä muutakin suuriin ikäluokkiin kuuluvaa, elämänsä aikana suuria maantieteellisiä tai sosiaalisia muutoksia kokenutta suomalaista. Esittely kustantajan sivuilla: http://www.kirjapaja.fi/tuotteet/2240-kauaksi-kotoa.

Jauhopojasta johtajaksi -otsikolla löytyy Yleisradion Pentti Niemistä käsittelevä uutinen: http://www.nostot.com/browser/web/616092/MkFsUCAyQWx0IDJBa0cgMkFrMyAyQW….

Nieminen on kirjoittanut myös Johtamisen paineet -nimisen artikkelin kirjaan Kokemus johtaa! (Tampere University Press, 2012) sekä oman muistelmateoksensa Isäntärenkinä (Tampere-seura, 2010).

Oriveden opistoon puolestaan liittyy muistelmateos Isä (Kansanvalistusseura, 2012). Siihen on koottu Kansanvalistusseuran, OK-opintokeskuksen ja Oriveden Opiston järjestämään kirjoituskilpailuun lähetettyjä tarinoita isästä ja isäsuhteesta.