Otsikko
Oliko Karjalan lapsilla sota-aikana sukkahousuja?

Kysytty

Luin Merja Mäen monin tavoin vaikuttavan teoksen Ennen lintuja. Mieltäni jäivät kuitenkin vaivaamaan useat maininnat sukkahousuista. Oliko niitä todella Karjalan lapsilla jo sota-aikana?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

On aina mahdollista, että kirjailija käyttää fiktiivisessä teoksessa taiteellista vapautta faktojen suhteen.

Joidenkin lähteiden mukaan nykyaikaiset, nailonista valmistetut sukkahousut yleistyivät Suomessa vasta 1960-luvulla, ja ne saapuivatkin kansainvälisille markkinoille vasta 1950-luvulla. Ks.
Säädyllistä ja säädytöntä : pukeutumisen historiaa renessanssista 2000-luvulle, toim. Arja Turunen ja Anna Niiranen (2019), etenkin sivut 288 ja 354.
https://vaski.finna.fi/Record/vaski.3910207

sekä

Silkkisääret : naisten sukkien historia, suom. Nelli Iivanainen
https://vaski.finna.fi/Record/vaski.3115040

Toisaalta on viitteitä siitä, että esimerkiksi 1300-luvulla venetsialaisnuorukaiset käyttivät sukkahousujen tapaisia tiukkoja housuja, mutta naisten sukkahousuista tai sukista ei ennen 1900-lukua juuri ole mainintoja, koska aihe koettiin arkaluontoiseksi. Ks. esim. https://www.encyclopedia.com/sports-and-everyday-life/fashion-and-cloth…

3 ääntä

Kommentit

Ei ollut itse 50-luvulla syntynyt käytin pitkiä sukkia ja sukkanauhaliivejä, jotka olivat lapsilla hihattomia paitoja ja niissä irrallisia solkia. Niitä käytin vielä 60-luvullakin. Naisetkin käyttivät liivejä ja pitkiä nailonsukkia joissa oli saumat. Miehilläkin oli omanlaisensa sukkanauhat. Espoon kaupungin museolta löytyy kuvia sukkanauhan varassa.