Otsikko
Luin jostakin, että suomalaisessa muinaisuskossa ihmisellä oli kolme sielua (ruumissielu joka ylläpitää elintoimintoja ja lähtee pois sielulinnun mukana,…

Kysytty

Luin jostakin, että suomalaisessa muinaisuskossa ihmisellä oli kolme sielua (ruumissielu joka ylläpitää elintoimintoja ja lähtee pois sielulinnun mukana, vapaasielu joka "antaa elämän ja luonteen" ja syntyy uudelleen samaan sukuun, ja haltijasielu).

Mitä tämä kolmas sielu teki ja mihin se meni kuollessa? Miten ajatus linnusta ihmisen sieluna elävien maailmassa, ajatus uudelleensyntymisestä, ja ajatus konkreettisesta tuonpuoleisesta yhtä aikaa olemassa olevina ilmiöinä selitettiin?

Vastaus

Vastattu

Helmet -hausta löytyy muinaisuskoa käsitteleviä teoksia. Niihin kannattaa tutustua.
https://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Smuinaisusko__Orightresult?…