Luin joskus 2000-luvun alussa netistä jonkun siteeraaman runon, joka jäi mieleeni, mutta jonka nimeä tai tekijää en muista. Runo oli kuitenkin…

Kysytty

Hei!

Luin joskus 2000-luvun alussa netistä jonkun siteeraaman runon, joka jäi mieleeni, mutta jonka nimeä tai tekijää en muista. Runo oli kuitenkin alkuperäiskielellä suomeksi, ja muistelisin että tekijä oli nainen.

Runossa Jeesus kulkee (yöllä?) navetassa tai sikalassa. Eläimet pyytävät häneltä tyyliin että "Herra, ilmesty meille". Ajatus on, että eläimet toivovat Jeesuksesta itselleen pelastajaa niistä oloista, joihin ihmiset ovat ne teljenneet. Näkökulma on ehkä ennemminkin eläinoikeudellinen kuin uskonnollinen.

Paljon kiitoksia! Sivumennen täytyy sanoa, että tämä palvelu on yksi parhaista asioista mihin internet-yhteyttä voi käyttää.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Luulisin, että kyseessä on Eeva Kilven kirjoittama runo Legenda, joka sisältyy Kilven vuonna 1987 julkaisemaan runokokoelmaan Animalia. Kirja on puheenvuoro luonnon, eläinten ja ihmisten puolesta. Monet kiitokset Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun kehumisesta.

Legenda

Illan hämyssä
Vapahtaja kulkee karjasuojissa
navetassa, sikalassa, tallissa, kanalassa,
tahtoo vilkaista synnyinpaikkojaan,
tervehtiä eläimiä
joitten seimessä hän kerran kapaloituna
sai nukkua ensimmäistä unta.
Kaikki on muuttunut.
Eläimet katsovat häneen rautojen välistä,
vankeuden nöyryyttäminä,
silmissä tuska ja toivottomuus.
Tuntevat Hänet, korottavat äänensä:
Synny uudestaan, Vapahtaja,
synny meille.
Ihmiset veivät sinut.
Pitivätkö he sinua hyvin?