Luin Helmetin lukuhaasteeseen Jaan Krossin kirjan, ja nimi oli mielestäni Olemisen sietämätön kevyes. Tarkistin muistaakseni kirjan nimen kotona. Sen on…

Kysytty

Hei! Luin Helmetin lukuhaasteeseen Jaan Krossin kirjan, ja nimi oli mielestäni Olemisen sietämätön keveys. Tarkistin muistaakseni kirjan nimen kotona. Sen on suomentanut Juhanin Salokannel. Tein Helmetin lukulistaa loppuun nyt jouluna reissussa ja tarkistaisin kirjan nimen, koska sain listalaisilta palautetta kirajn nimestä. Teos on ilmestynyt 1980-luvulla ja kotona se on hyllyssäni, mutta pettikö muisti vai näkö? Milan Kunderalla on Olemisen sietämätön keveys. Voivatko kyseiset kirjat olla samannimisiä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olemisen sietämätön keveys (Nesnesitelná lehkost bytí) on tosiaan Milan Kunderan teos, joka julkaistiin Kirsti Sirasteen suomennoksena ensimmäisen kerran vuonna 1985. Jaan Krossin kirjoja on suomennettu paljon, mutta minkään suomennoksen nimi ei ole lähelläkään tätä ilmaisua. Juhani Salokannel on kyllä kääntänyt Krossin kirjoja, mm. Keisarin hullu (1982), Pietarin tiellä (1984), Professori Martensin lähtö (1986) ja Silmien avaamisen päivä (1991). Voisikohan kyseessä olla joku näistä?

Heikki Poroila