Luin ala-asteella (eli yli 10 v. sitten) rautakauden Suomeen liittyvän kirjan. Se kertoi tytöstä, jolla oli Tuliharja-niminen hevonen. Tarinassa esiintyi myös…

Kysytty

Luin ala-asteella (eli yli 10 v. sitten) rautakauden Suomeen liittyvän kirjan. Se kertoi tytöstä, jolla oli Tuliharja-niminen hevonen. Tarinassa esiintyi myös uhrilehto/kalmisto, ja tapahtumana oli kahden heimon/kansan välinen sota; kummankin kylän väki kävi vuoron perään ryöstöretkellä toisen luona.

Tytön kylässä oli karjalainen (?) orjatyttö, joka petti kylän väen, kuten shamaani oli ennustanut. Kylässä tosin luultiin, että shamaanin ennustus 'karjalainen pettää omansa' tarkoittavan vihollisia, ei heitä. Lopussa tytön kylän shamaani myrkyttää joen veden, johon ruotsia puhuvat hyökkääjät kuolevat.

Minua on jälkeen päin jäänyt harmittamaan, kun en muista kirjan nimeä enkä kirjoittajaa, sillä haluaisin nyt lukea sen uudelleen, aikoinaan kun siitä ei muka saanut pitää, kun se oli kavereista tylsä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on Maijaliisa Dieckmannin kirja Aurajoen tyttö (1982).

Voit tarkistaa teoksen saatavuuden Turun kaupunginkirjaston ja lähialueen yhteisestä VASKI-aineistotietokannasta http://www.turku.fi/vaski