Luetaako kiina ylhäältä alaspäin? Selvitin netistä sanan kiinalaisin merkein. Haluaisin tatskata ne niskaan ylhäältä alaspäin. Netissä ne oli kirjoitettu…

Kysytty

Luetaako kiina ylhäältä alaspäin? Selvitin netistä sanan kiinalaisin merkein. Haluaisin tatskata ne niskaan ylhäältä alaspäin. Netissä ne oli kirjoitettu riviin. Pitäisikö oikean vai vasemmanpuoleisen merkin tulla ensin/ylle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kiinan kieltä on kirjoitettu ajankohdasta ja tarkoituksesta riippuen ylhäältä alas (jolloin suuntana on oikealta vasemmalle) ja horisontaalisesti joko vasemmalta oikealle tai oikealta vasemmalle. Nykyisin käytössä oleva muoto lienee sama kuin suomessa eli vasemmalta oikealle, mutta koska löytämästäsi sanasta ei voi olla varma ja kyseessä on niinkin pysyvä asia kuin tatuointi, kehotan tarkistamaan asian (ja sanan oikeellisuuden yleensä!) jollakin kiinan kielen taitajalla. Jollet tunne ketään joka osaisi kiinaa todella hyvin, asiaa kannattaa tiedustella vaikkapa Suomi-Kiina-seuralta, sähköpostiosoite kiinaseura@lasipalatsi.fi. Muita mahdollisia tahoja ovat mm. kiinan kielen opettajat, joita löydät esim. yliopistoilta ja joiltakin työväenopistoilta.

Kiinankielisistä tatuoinneista kiinnostuneen kannattaa tutustua vaikkapa seuraavaan nettisivuun: http://www.logoi.com/notes/direction_of_chinese_symbols_for_tattoos.html

Sivulta löytyy myös luku "Mistakes in Chinese tattoos", jolla asia tiivistetään näin: "In sum, you can read Chinese in any of the three directions. To determine which is the right one, you have to know the language."

Maailman eri kieliin ja kirjoitusjärjestelmiin voit tutustua vaikkapa seuraavan kirjan avulla: Akira Nakanishi: Writing Systems of the World (1980).