Lueskelen tänä vuonna turkulaisen kirjastoväen hyödyksi iloksi julkaistua vihkosta "Turun kaupunginkirjasto tunnissa". Hakusanan Studia Generalia selitys…

Kysytty

Lueskelen tänä vuonna turkulaisen kirjastoväen hyödyksi iloksi julkaistua vihkosta "Turun kaupunginkirjasto tunnissa".
Hakusanan Studia Generalia selitys alkaa "Kaikille avoimet luentosarjat toimivat kapuloina rattaissa heille, joiden mielestä uuden oppiminen on liian vaikeaa."
Onkohan kirjastonhoitaja nyt syyllistynyt "fraasirikokseen"? Jos rattaisiin työnnetään kapuloita, saadaan (laitteen, koneen) liike kokonaan pysähtymään. Mm. sota-aikana urhoolliset taistelijat työnsivät kapuloita vihollispanssarivaunun telaketjun rattaisiin, vaunu saatiin pysähtymään ja voitiin tuhota.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseisessä oppaassa on monia selityksiä, joista osa on osuvampia kuin toiset. Studia Generalia -selitys pyrkii osoittamaan virheelliseksi käsityksen uuden oppimisen vaikeudesta.

Myönnämme syyllistyneemme fraasirikokseen, josta rangaistuksena tutustumme huolellisesti kokoelmissamme oleviin fraasisanakirjoihin ja jätämme puutyöt kapuloineen ja rattaineen niitä paremmin hallitseville.