Löytyyköhän musiikkiosastolta kunniamarssit orkesterimateriaalia? Ovat erillisiä nuottivihkoja puhallinorkesterille

Kysytty

Hei, löytyyköhän musiikkiosastolta kunniamarssit orkesterimateriaalia? Ovat erillisiä nuottivihkoja puhallinorkesterille

Vastaus

Vastattu

Yleisten kirjastojen kokoelmissa on suhteellisen vähän orkesterimateriaaleja, eikä vihkomuotoisia puhallinorkesterikokoelmiakaan liiemmin ole, vaikka esimerkiksi Suomen Työväen Musiikkiliitto Tampereella on niitä pyrkinyt julkaisemaan. Myös ilmaisu "kunniamarssit" on hiukan yleinen ilmaisu, kun ei voi olla varma siitä, minkä aikakauden kunniamarsseja tarkoitetaan. Jos oletetaan, että kysyjä tarkoittaa nykyisiä Suomen armeijan käytössä olevia ns. kunniamarsseja, ne sisältävää yleisessä myynnissä ollutta aineistoa ei ole julkaistu. Westerlund julkaisi vuonna 1920-1921 otsikolla "Suomen armeijan kunniamarssit" viisiosaisen kokoelman, mutta näissä oli kyse Oskar Merikannon tekemistä pianosovituksista.

Asiassa kannattaa varmaan ottaa yhteyttä suomalaisiin sotilassoittokuntiin, joiden kokoelmissa kysyjän tarkoittamat marssit epäilemättä ovat. Varusmiessoittokunnalle, joka on yksi suurimmista, voi lähettää sähköpostia osoitteella varusmiessoittokunta@mil.fi. Kaartin soittokunnalla on oma nuotistonhoitajakin, johon voi ottaa yhteyttä puhelimitse 0299 422 805 tai sähköpostilla tuomas.lehtinen@mil.fi. Nuotistonhoitajan uskoisin parhaiten osaavan vastata tähän kysymykseen.

Heikki Poroila