Löytyyköhän mistään tietoa Suomen sodan raskaan patteriston 12 jäsenistä? Nmilistaa tai jotain..

Kysytty

Löytyyköhän mistään tietoa Suomen sodan raskaan patteriston 12 jäsenistä? Nmilistaa tai jotain..

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Raskas Patteristo 12 (Rask. Psto 12) perustettiin jatkosodan aattona kesäkuussa 1941 Pirkka-Hämeen suojeluskuntapiirin toimesta Messukylässä. Patteristoa ei alistettu heti sodan alusssa millekään divisioonalle, mutta varsin pian se toimi ensin IV Armeijakunnan sekä sittemmin 15. Divisioonan alaisuudessa Karjalan Kannaksen takaisinvaltauksessa sekä myöhemmin asemasodan aikana Kannaksella Raudun pitäjän lähistöllä.

Patteristosta ei ole tiettävästi kirjoitettu minkäänlaista historiikkia. Patteriston sotapäiväkirjoja sekä muita virallisia asiakirjoja säilytetään kuitenkin Kansallisarkistossa Helsingissä, jossa niitä on mahdollista tutkia(www.arkisto.fi). Tämän arkistoaineiston yhteydessä saattaa olla jonkinlaisia nimilistoja.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että patteriston vahvuus saattoi olla enimmillään yli 700 sotilasta, ja jatkosodankin aikana vaihtuvuutta tapahtui monistakin syistä, joten patteriston koostumus on saattanut olla hyvin erilainen kesäkuussa 1941 kuin vaikkapa marraskuussa 1944.

Osa Patteriston sotapäiväkirjoista on jo digitoitu Kansallisarkiston toimesta verkkoon. Päiväkirjoissa esiintyy ainakin yksittäisten sotilaiden nimiä. Näitä digipäiväkirjoja voi lukea osoitteessa:

http://digi.narc.fi/digi/dosearch.ka?new=1&haku=raskas+patteristo+12

Ystävällisin terveisin,
Maanpuolustuskorkeakoulun kirjasto

23 ääntä

Kommentit

Minulla on tallessa setäni jäämistössä ollut pieni kansio jonka selässä lukee "Rask/Psto 12 Nimikortisto" ja joka sisältää n. 110 nimeä ja osoitetta 90 -luvun alusta.