Löytyykö tutkittua tietoa tai osaako joku laskea, kannattaako saunapuut ensin kuivattaa lämmitetyssä sisätilassa (tässä tapauksessa saunassa) ja vasta sitten…

Kysytty

Löytyykö tutkittua tietoa tai osaako joku laskea, kannattaako saunapuut ensin kuivattaa lämmitetyssä sisätilassa (tässä tapauksessa saunassa) ja vasta sitten polttaa saunan pesässä vaiko polttaa puut sellaisinaan/märkinä vailla samassa sisätilassa kuivattamista? ------ Huomioina: Energian häviämättömyys, ottaahan se energiansa ennalta kuivaaminenkin. Eri asia, jos puut kuivattaa ulkona auringon antamalla energialla, tottahan se antaa parhaan energiahyödyn saunan lämmityksessä.

Vastaus

Vastattu

Ainakaan märkien puiden polttamista ei voine suositella, koska kosteaa puuta poltettaessa jopa kolmannes lämpöenergiasta menee hukkaan. (ks. Ylen uutinen)

Myös Kestävä energiatalous -sivulla on käsitelty tätä aihetta.